E-fulfilment (of Amerikaans-Engels: E-fulfillment met dubbel l) omvat de volledige logistieke afhandeling van de bestellingen bij webwinkels.
De e-commerce markt groeit al jaren hard. Dit gaat gepaard met de groei van diensten ten behoeve van deze markt. Hier valt ook de logistieke dienstverlening (e-fulfilment) onder. Door de toenemende online verkopen is het voor veel webwinkeliers namelijk lastig om het grote aantal bestellingen bij te houden zonder dat de kwaliteit in het geding komt. De webwinkel staat dan voor de keuze om zelf te investeren in een magazijn of de logistiek uit te besteden. Webwinkels kiezen in toenemende mate voor het uitbesteden van de logistiek vanwege de dalende kosten, voortschrijdende automatisering en de tijdswinst die zij in het vervolg kunnen investeren in het onderhouden van hun webwinkel.
De logistieke afhandeling begint met de inslag, waarbij de producten zorgvuldig worden gecontroleerd, gevolgd door de opslag in het magazijn. Zodra er een bestelling is geplaatst bij de webwinkel wordt dit automatisch gecommuniceerd naar de e-fulfilment dienstverlener. De dienstverlener verzamelt de bestelde producten uit het magazijn, verpakt deze en verzorgt de verzending voor de webwinkel. Indien er producten worden geretourneerd door de klant van de webwinkel kunnen deze terug worden gestuurd naar de e-fulfilment dienstverlener die de verkoopwaardigheid evalueert en het product al dan niet opnieuw in de voorraad opneemt.
E-fulfilment bedrijven bieden vaak ook aanvullende diensten zoals rapportages over de prestaties van de webwinkel, klantenservice, het ontwikkelen van de webwinkel, het fotograferen van producten of het afhandelen van betalingen.